Højskoledagenes historie

Seniorhøjskole Nordfyn, er startet af Ældre hjælper Ældre.

Ældre hjælper Ældre startede i 1997/98 i Søndersø, Bogense og Otterup. Flere og flere af de store organisationer begyndte også at satse på frivillige. Mange af de sædvanlige aktiviteter gled ud, og de små grupper blev mindre og mindre. Den daværende idérige konsulent fik en ny idé, og sagde: hva` mæ at lave nogle "højskoledage".

Det tænktes der en del over og blev snakket om, der blev holdt møder og man blev til sidst enige om, at det skulle prøves. Ingen fra gruppen havde været på højskole, det nærmeste vi kom var, at alle vidste noget om, at samle service og bestik sammen på "højskolemanér". Der blev lavet en arbejdsgruppe med personer fra Bogense, Otterup og Søndersø, og konsulenten kom med mange gode input.

2007 i april måned skete det så, de første højskoledage så dagens lys og det gjorde de i Borgerhuset i Søndersø med hele 34 deltagere.

2008 flyttes til Nordfyns efterskole. Eleverne holdt vinterferie, så der var plads til at holde Højskoledage. Og arbejdsgruppen var meget glade, deltagerantallet var mere end fordoblet til 76 personer.

2009 flytter højskoledagene igen, efterskolen blev også for lille. For med udsigt til endnu en fordobling af deltagerantallet skulle der findes et nyt sted, hvor vi kunne være.

Heldigvis holdes der også vinterferie på Nordfyns Gymnasium, og gymnasiet ville gerne fylde lidt aktivitet ind, så højskoledagene skulle da være så hjertelige velkomne. Det er rart når man bliver positivt modtaget, og der var 150 deltagere, og arbejdsgruppen var selvfølgelig glade, stolte og imponerede over det store deltagerantal.

2010-2011-2012-2013-2014-2015-2016-2017-2018-2019-2020 - ja årene går, og vi har nu været på gymnasiet i tolv år.

Vi har i 12 år, nydt godt af det fantastiske samarbejde, vi har med både pedeller og fra kantinen ved Kent og hele hans dygtige personale, der hvert år har disket op med enorm god og sund mad.

Vi glæder os hvert år til, at se jævnaldrene 60+ møde forventningsfulde op den første dag, og se glæden vokse dag for dag, så er vi i arbejdsgruppen glade for, at have lavet en succes, som flere kan leve højt på meget længe. Det er en stor glæde at arrangere højskoledagene.

Højskoledage i 2021 var på plads med foredrag og underholdning, men blev desværre udsat til 2022 pga Covid19.

Vi ser virkelig frem til og håber på, at se rigtig mange igen i 2022. Vi trænger virkelig alle som en til at få nogle gode oplevelser. Vi har igen lagt op til nogle spændende dage, forhåbentlig bliver der bliver rift om pladserne.